[Verslag] The Mix - Talkshow over Gamemuziek

27 November 2011 jongstleden vond in de Balie te Amsterdam 'The Mix' plaats, een talkshow-avond georganiseerd door het MuziekCentrumNederland, MCN.

Niels van der Leest, Walter Flapper, Joris de Man en Fer Abrahams gaven in een de talkshow antwoord aan de vragen en opmerkingen over game muziek van Robbert Tilli (MCN) en Tom Engelshoven (OOR).

In 4 blokken, 'Rijkdom van de Gamecultuur', 'Trends en stijlen', 'Zaken en geld in games', 'Jouw muziek in games' werden veel facetten van de gamemuziek besproken.

Welke games willen onze muziek?
Tom Engelshoven (OOR) en Robbert Tilli (MCN) in gesprek met Joris de Man, componist van gamemuziek, Walter Flapper van dj-collectief Noisa, componist en muzikant Niels van der Leest. Ook met supergamer Eva Louwen en Games in Concert's Fer Abrahams.

Muziek is ontzettend belangrijk voor de beleving van een game. En met de groei van de game-industrie ontwikkelt zich ook een serieuze markt voor componisten. Wat zijn de trends in de game-muziek? Hoe kom je als muzikant of componist aan tafel bij een game-ontwikkelaar? Wat componeer je dan? Hoe verloopt zo’n samenwerking en: wat levert het eigenlijk op?

Robbert Tilli (MCN) en Tom Engelshoven (OOR) gingen hierover in gesprek met Joris de Man, Walter Flapper, Niels van der Leest, Eva Louwen en Fer Abrahams.

Joris de Man is componist en sounddesigner en maakt al meer dan 10 jaar muziek voor games. Nu woont en werkt hij in Londen en componeerde hij bijvoorbeeld alle muziek en geluiden voor Killzone 2. Hiermee won hij o.a. de prijs voor de beste gecomponeerde gamemuziek. Leuk om te weten: zijn gamemuziek wordt nu uitgevoerd door symfonieorkesten van over de hele wereld.

Noisia is een drum ‘n’ bass dj-collectief, muziek die zich perfect leent voor games. Hun track ‘Groundhog’ is het moeilijkste level in DJ Hero en ‘Stigma’ and 'Yellow Brick' zijn opgepikt door Playstation en verwerkt in GranTurismo. Walter Flapper vertelt over zijn ervaringen en visie op het componeren van gamemuziek.

Niels van der Leest is na een studie klassiek slagwerk aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam het vak van componeren ingerold. Nu componeert hij voornamelijk voor games, al is hij ook nog steeds actief als percussionist en bracht hij een cd uit. Games met zijn muziek wonnen vele prijzen. Zijn compositie won de Publieksprijs Interface Soundgame Contest in 2007.

Eva Louwen weet alles van, werkt met en speelt games. Zij vertelt over hoe gamemuziek voor de gamer werkt.

Fer Abrahams is journalist en rockacademicus en verbonden aan Games in Concert.

|

Verwante artikelen

Vlak na het Game in the City, verhuist DutchGameMusic direct naar een volgend bijzonder podium...

Music'n'Games in Rotterdam was een succes te noemen.
Foto's zijn terug te...

Op zaterdag 2 November aanstaande voert het Gelders Orkest drie composities uit, speciaal voor...

Google Ads