games
Games in Nederland
In deze sectie vind je releases van Games met Nederlandse muziek en achtergronden over de muziek in bepaalde Nederlandse games.
Wil je meer weten over muziek in games lees dan verder op de sectie 'muziek', daar vind je o.a. artikelen over Game-muziek in Nederland en concert-uitvoeringen zoals het 'Games in Concert'.
Karmaflow - Rock Opera Videogame funding gestart
Cargo Commander - audio en muziek
Nineyards Audio (voorheen Doppler) ontwikkelde en produceerde alle audio voor deze game.
Muziek en geluid speelt een zeer belangrijke rol in Cargo Commander. Nagenoeg alle audio maakt op een diëgetische manier onderdeel uit van de wereld van het Cargo Corp., en moest in de normaal gesproken zo stille ruimte buiten onze dampkring op een 'natuurlijke manier' bij elkaar kunnen komen.
[Interview] Designer, CEO èn Componist van Momonga - Derk de Geus
Oscar van der Burgh, zelf componist en sound designer voor games, vroeg Derk naar de voordelen en nadelen van het zelf maken en produceren van de soundtrack.
[Interview] Help Volty - Pim Voets vertelt!
"Help Volty" het nieuwste iOS-spel van Tvndra Games heeft schitterende muziek van Pim Voets. Pim is, samen met Marnix van den Berg en Ceciel van Helden, mede-oprichter èn designer, maar heeft daarnaast alle muziek verzorgd. Een diepte interview over de muziek van 'Help Volty'!
Redactie:
De soundtrack is gratis te downloaden via Bandcamp, zet alvast lekker de muziek aan onder het lezen van het interview:
SonicPicnic en Monobanda presenteren eigen game: Remembering
Remembering begon als een plan van SonicPicnic om een showcase te creëren waarin klank centraal zou staan. Het voornaamste doel zou zijn om iets te maken waarin je de impact kon ervaren van alleen geluid, zonder sturing van beeld of tekst.
Het principe dat hieraan ten grondslag lag, is dat klank de interpretatie van de waarnemer vrijer laat dan beeld, zonder daarbij in te hoeven boeten aan zeggingskracht.
[Interview] Dwarf Quest Sound Design interview met Niels van der Leest
Recent is de nieuwe iOS Dwarfquest uitgebracht door het indie label Wild Card.
Centraal in deze game, naast uiteraard de schitterende gameplay, staat de zeer sferische en onderdompelende Sound Design.
Vol goede moed, spoorde onze reporter Olaf Plaatsman de man op die verantwoordelijk was voor deze auditieve belevenis, en stelde hem de volgende vragen:
"Toen je deze opdracht kreeg, hoe ben je toen te werk gegaan om te inventariseren wat je nodig had voor elk geluid, en hoe heb je ze opgenomen?"
Gluddle
Creative Heroes' Gluddle heeft een nieuwe versie uitgebracht, 2.0. geheten.
Een van de 'standout achievements of Gluddle' is het innovatieve gebruik van geluid in de game. Gluddle kent een adaptief muziek systeem dat niet alleen reageert op wat er zich in de game afspeelt, maar deels de gameplay zelfs bestuurt!
Veel events, zoals bijvoorbeeld het 'flitsen' van de Supervision, worden getimed op de beat, het ritmisch grid.
[Interview] Kids vs Goblins - Sound Design & Muziek
Onlangs is voor de iPad, iPhone 4s èn de Mac App Store de nieuwe indie game Kids vs Goblins verschenen. Nu al geprezen door de community, trekt deze game een grond leggende link tussen het verslavende Hack and Slash gevoel van games zoals Diablo en Torchlight, en de handheld gemakken van de Smartphones en Tablets van vandaag de dag.
[Making of] MunchTime Music & SD
Componist Wendy Boots heeft de muziek en Sound Design verzorgd voor het razend populaire iOS-spelletje MunchTime. In dit artikel vertelt Wendy over hoe de muziek tot stand is gekomen en waar je zoal aan moet denken bij het ontwikkelen van muziek voor een iOS-game.