Nieuws
[Interview] Designer, CEO èn Componist van Momonga - Derk de Geus
In de vroege dagen van videogames waren de developers vaak ook de componisten van hun de gamemuziek. Anno nu componeren designers soms ook nog zelf. Een interview met CEO Derk de Geus van Paladin Studio’s over de In-house geproduceerde Soundtrack van Momonga.
Oscar van der Burgh, zelf componist en sound designer voor games, vroeg Derk naar de voordelen en nadelen van het zelf maken en produceren van de soundtrack.
SonicPicnic en Monobanda presenteren eigen game: Remembering
Remembering begon als een plan van SonicPicnic om een showcase te creëren waarin klank centraal zou staan. Het voornaamste doel zou zijn om iets te maken waarin je de impact kon ervaren van alleen geluid, zonder sturing van beeld of tekst.
Het principe dat hieraan ten grondslag lag, is dat klank de interpretatie van de waarnemer vrijer laat dan beeld, zonder daarbij in te hoeven boeten aan zeggingskracht.[Interview] Dwarf Quest Sound Design interview met Niels van der Leest
Recent is de nieuwe iOS Dwarfquest uitgebracht door het indie label Wild Card.
Centraal in deze game, naast uiteraard de schitterende gameplay, staat de zeer sferische en onderdompelende Sound Design.
Vol goede moed, spoorde onze reporter Olaf Plaatsman de man op die verantwoordelijk was voor deze auditieve belevenis, en stelde hem de volgende vragen:"Toen je deze opdracht kreeg, hoe ben je toen te werk gegaan om te inventariseren wat je nodig had voor elk geluid, en hoe heb je ze opgenomen?"
Gluddle
Creative Heroes' Gluddle heeft een nieuwe versie uitgebracht, 2.0. geheten.
Een van de 'standout achievements of Gluddle' is het innovatieve gebruik van geluid in de game. Gluddle kent een adaptief muziek systeem dat niet alleen reageert op wat er zich in de game afspeelt, maar deels de gameplay zelfs bestuurt!
Veel events, zoals bijvoorbeeld het 'flitsen' van de Supervision, worden getimed op de beat, het ritmisch grid.[Review] Max Payne SoundTrack
Rockstar Games beschikt over een aantal van de meest succesvolle en legendarische game-titels. Grand Theft Auto, Red Dead Redemption en de waanzinnige reeks van Max Payne komen uit deze stal. Drie games die op game-muziek gebied belangrijke ontwikkelingen teweeg brachten, een stukje perspectief wat er belangrijk aan is:
Grand Theft Auto wordt gezien als een van de eerste games waar de (pop)muziek uit ònze wereld in de game-wereld zo'n aanwezige rol speelt [NB en voor veel extra verkopen van de muziek in onze wereld zorgde].