[Interview] Designer, CEO èn Componist van Momonga - Derk de Geus

In de vroege dagen van videogames waren de developers vaak ook de componisten van hun de gamemuziek. Anno nu componeren designers soms ook nog zelf. Een interview met CEO Derk de Geus van Paladin Studio’s over de In-house geproduceerde Soundtrack van Momonga.

Oscar van der Burgh, zelf componist en sound designer voor games, vroeg Derk naar de voordelen en nadelen van het zelf maken en produceren van de soundtrack.

De muziek van Momonga is gemaakt en geproduceerd door Paladin studio’s zelf. Maar hoe gebruikelijk is het eigenlijk voor game developers om zelf de muziek te maken?

"Volgens mij is dat niet zo gebruikelijk. Wij vragen meestal externe partijen om de soundtrack van onze games te produceren. En de meeste studio’s die ik ken doen dat ook. Een belangrijke reden voor ons om het zelf te doen, was dat ik persoonlijk veel met muziek heb gedaan en nog steeds doe. Vanaf mijn tiende levensjaar ben ik intensief bezig met muziek. Ik speel piano en gitaar en ik heb vroeger ook diverse hiphop en dance tracks gemaakt. Ook maakte ik veelvuldig gebruik van mod edit, scream tracker en impulse tracker, programma’s die men gebruikte om soundtracks voor games te maken. Naast Momonga heb ik recentelijk ook de soundtrack van Jimmy Pataya gemaakt."



Kun je iets vertellen over je muzikale inspiratie voor Momonga?

"Zoals je in veel games tegenwoordig ziet, wilde we een moderne game met een retro tintje. En dat is wat je terughoort in de muziek. Voor de retro feel hebben wij ons laten inspireren door games als [1] Starfox, uit het SNES tijdperk met de typerende zagende synths. Maar we hebben de muziek wel op een moderne manier geproduceerd met behulp van hedendaagse programma’s.
De muziek is soms ook thematisch. Zo zitten er in de muziek van de Samoerai uil, een van Momonga’s eindbazen, japanse invloeden."

Hoe belangrijk is muziek voor een game als Momonga?

"Persoonlijk denk ik dat het heel erg belangrijk is. Uiteraard staat de game op zichzelf en is hij ook goed te spelen met het geluid uit, maar muziek voegt veel toe als het gaat om sfeer en beleving. Zonder de muziek is de game een minder intensieve ervaring. Momonga is een pinball game met een verhaal. De muziek ondersteunt dat verhaal en neemt je als het ware mee. Zonder een soundtrack mis je dan toch iets."


Kun je vertellen wat de voordelen en nadelen zijn van het zelf produceren van de muziek?

"Het voordeel is dat je als game developer precies weet welk gevoel en tempo de game nodig heeft. Je kunt exact dat overbrengen wat je in je hoofd hebt. Wat dat betreft heb je al een visie voordat je met de muziek begint. Uiteraard scheelt het ook geld.
Daartegenover staat dat het veel kost tijd om een soundtrack te maken. En die heb je eigenlijk niet, dus maak je de muziek vaak in het weekend thuis. Daarnaast loop je als part time composer toch wel tegen je eigen beperkingen aan. Het is wat dat betreft een stuk makkelijker om het over te laten aan een full time game componist."

Is gamemuziek een opzichzelfstaand genre?

"Gamemuziek heeft een ondersteunende rol met als belangrijkste functie de sfeer neerzetten en een stukje emotie geven aan de game. Ik zou het persoonlijk onder soundtracks scharen net als filmmuziek en niet als een opzichzelfstaand genre."

Heb je rekening moeten houden met de sound output van mobile divices?

"Voor technische vragen, mastering voor mobile devices en formats kon ik terecht bij Tom Pearce. Hij heeft zeer veel ervaring met de productie van game muziek voor verschillende platformen. Verder is Momonga is gemaakt Unity. Met als voordeel dat Unity een fijne soundengine heeft, die een aantal keuzes voor je maakt als het gaat om de verschillende platformen."

Kun je iets vertellen over de sounddesign van Momonga?

"De sound design is gemaakt door sound designer en componist Guido Bergman. Hij loopt bij ons stage vanuit het Grafisch Lyceum Rotterdam. De muziek en sound design zijn goed op elkaar afgestemd. Zo komen ze qua stijl overeen, maar proberen we er ook voor te zorgen dat de geluiden elkaar niet in de weg zitten. Het is een mix van 8 bit achtige synth sounds en zelf opgenomen, real life sounds. Ook hier geld weer, dat we hebben gekozen voor moderne sounds met een retro randje."

Zijn er in de toekomst vaker stageplekken beschikbaar voor sound design studenten?

"In principe was dit een experiment en is dit voor ons niet gebruikelijk. Maar het is ons wel heel goed bevallen, dus wie weet nemen wij in de toekomst nog een sound en muziek stagiair aan."

Zijn er nog dingen die je zou willen meegeven aan onze Dutch Game Music lezers?

"Ja. Er zat veel uitdaging in het geven van stemmen aan de karakters in het spel. We hebben veel geprobeerd, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor het gebruik van mumbles i.p.v. gesproken zinnen."

Momonga is te spelen op iOS en Android!

[1] http://youtu.be/HMvkkqxs8m0
|

Verwante artikelen

De Commodore 64 werd in 1982 geintroduceerd en was met meer dan 15.000 games een bijzonder...

Onlangs is voor de iPad, iPhone 4s èn de Mac App Store de nieuwe indie game Kids vs...

Jeroen Tel wordt geinterviewed naar aanleiding van het overlijden van de oprichter van de...

Dit jaar is het 10-jarige jubileum van het veelbesproken gamebedrijf Sonic Picnic! Dit...

Recent is de nieuwe iOS Dwarfquest uitgebracht door het indie label Wild Card.
Centraal in...

Google Ads