[Muziek preview] Kids vs. Goblins

Binnenkort is het dan zover:  Kids versus Goblins komt in februari uit voor de iPad. Het is een kwalitatief indrukwekkende game en er is veel aandacht aan detail besteed. Een volledige soundtrack mag dan ook niet uitblijven: er zit zo'n 25 minuten muziek in de game. Hoe is dat allemaal tot stand gekomen?

Componist Bart Delissen vertelt hierover:
"ik heb een goede verstandhouding met de mensen van Stolen Couch Games. Ik schreef in 2008 voor het eerst muziek voor hun studentengame - ik was zelf ook student- en sindsdien is het componeren voor games nooit meer gestopt. De opdracht tot muziek voor Kids vs. Goblins was een logisch gevolg"

"Na het zien van wat concept art en moodboards van dolende kinderen en bosrijke omgevingen, had ik al vrij snel het idee om een 'typische fantasysfeer' te vermengen met folkloristische invloeden. Het laatste uit zich vooral in het verrijken van de orkestklank met enkele traditioneel Keltische instrumenten en opzwepende ritmiek die in veel volksmuziek voorkomt."

Kids vs Goblins fragm1 DGM by DutchGameMusic

"In dit fragment - het was het eerste wat ik schreef - heb ik ook meteen al een deel van de thematiek vastgelegd. Herkenbare muzikale gegevens zijn van grote waarde voor een game. Het versterkt de identiteit van de game. Daardoor zal de game meer opvallen: het werkt zelfs als een soort 'brandingtool'.
Vaak worden er thema's voor specifieke personages verzonnen in een game. Je speelt hier echter constant met 3 kinderen, dus dat leek mij niet zo effectief. In deze game zitten een aantal herkenbare thema's die komen en gaan. In de verschillende levels en omgevingen komen ze als een 'idée fixe' terug in een vaak totaal andere sfeer. Steeds minder letterlijk naarmate de game vordert. Echter, doordat ze er wel nog zijn, heeft de speler het gevoel dat hij nog altijd met dezelfde queeste bezig is. "

Kids vs Goblins fragm22 DGM by DutchGameMusic

"Het feit dat de game voor iPad wordt gemaakt, brengt ook een aantal muzikale eisen met zich mee. Zo zal er niet veel van je muziek overblijven als er veel in het lage basregister gebeurt. Daarbij heeft de Apple tablet slechts een monospeaker. Muziek die zeer gelaagd en gespatialiseerd is, zal dus ook niet snel tot zijn recht komen.

Ten slotte was het zaak om de vorm van het geheel in de gaten te houden. De game draait voor een groot deel om gevechten. Er zit dus ook  een flinke portie 'battle-muziek' in, voor elk van de zes levels. Het is heel uitnodigend om dan epische overweldigende muziek te schrijven. De  game wordt echter interessanter en dynamischer als de componist het gaspedaal ook eens loslaat. De uitdaging daarvan is dan weer om alsnog het battle-karakter te behouden. De totale soundtrack wisselt de opzwepende battles af met rustigere muziek die het narratief ondersteunen. De soundtrack besluit met een 'eighties verantwoorde' power ballad. Dit was een expliciet verzoek van Stolen Couch Games en kan als titelsong van de game worden beschouwd. Je waant je even in een fantasyfilm uit de jaren tachtig. Als de game aanslaat, biedt dit alles ook ruimte voor een Kids Vs. Goblins OST "

Kijk voor meer informatie ook eens op:

|

Verwante artikelen