[Verslag] Game in the City 2011 - Music & Games

Game in the City 2011 was voor DutchGameMusic een zeer bijzondere editie. Een editie met een reeks keynotes in de ochtend-sessie over Muziek in Games op de Donderdag, een out-of-the-box workshop, een doorlopende demonstratie van een uniek, nieuw 3D-formaat voor audio: Auro-3D en natuurlijk de officiële oprichting van DutchGameMusic (met 2 dagen een goed bezochte stand op de marktplaats). 

's Avonds was er dan natuurlijk nog het mini-'Games-in-Concert' met een uitvoering van het Vortex Quintet, een strijkkwartet met sopraan zang. Zij voerden schitterdende composities uit zoals het Lacrimosa van Jason Graves (Dead Space 2),  Suite from Battlefield - Bad Company van Mikael Karlsson en stukken van onze Neerlandsche Niels van der Leest en Stan Koch. Als inleiding voor de award-uitreiking voor "Best Audio Design & Music in een game" speelde het Vortex Quintet tenslotte nog een medley van enkele historische gametunes, waaronder Space Invaders, PacMan, Donkey Kong, Zelda en Tetris.

Op de vrijdag was er bovendien een workshop / MasterClass van Joris de Man over het maken van Game-muziek. In deze masterclass vol duidelijke voorbeelden ging Joris de Man o.a. in op het gebruik van het 'leitmotief' in zijn muziek en hoe hij hier mee werkt in zijn compositie.

Joris de Man had tijdens het avond-programma, de award mogen ontvangen voor "Best Audio Design & Music in een game".

Game in the City 2011 was wederom een bijzonder geslaagd evenement, dit jaar met een rijke hoeveelheid Game-muziek en diens componisten!

Bekijk de foto's van Game in the City hier en van DutchGameMusic hier:

Out of the Box
Out of the Box was een workshop waarbij drie teams van ieder een developer en een muzikant op zoek gingen naar een gameconcept dat volledig vanuit een audioperspectief bedacht is.
De teams waren heel divers:
Liselore Goedhart van Monobanda werkte samen met harpist Remy van Kesteren.
Tj'ien Wijnstra van Gamehouse Studios en Marcel du Long van Vanguard sloegen de handen ineen met popviolist Sietse van Gorkom.
En Jain van Nigtevecht was gekoppeld aan beatmaker Boef.

Ook de aanpak van het vraagstuk was voor ieder team heel verschillend. Liselore en Remy waren al snel bezig met het fabriceren van een provisorisch prototype en gebruikten de klanken van Remy's harp als inspiratie. Ook de geschiedenis van de harp als geevolueerde pijl en boog speelde een rol in hun game.
Sietse heeft zijn viool de hele sessie netjes opgeborgen gehouden en putte vooral uit zijn ervaringen omtrent de samenwerking tussen muzikanten onderling. Het gameconcept van zijn team ging meer richting het managen van spelende muzikanten: iedere muzikant heeft zijn eigen wil en als speler moet je, op je gehoor, proberen een goed werkende combo te vormen, waarbij het geheel meer is dan de som der delen.
Jain en Boef zochten een spelelement in de drops en de breaks van de hiphopmuziek en bedachten een game waarbij je door een omgeving vliegt die met de drukte van de muziek meeverandert. Goed luisterende gamers zullen de drops kunnen horen aankomen en hierop anticiperen.

Al met al werd er, zeker gezien de korte tijd, een verrassend resultaat behaald. Uiteraard zouden dit nog maar hele prille stapjes zijn in de aanloop naar het daadwerkelijk ontwikkelen van een game, maar elk van de drie concepten smaakten naar meer!
 

|

Verwante artikelen

24-11-2011, tijdens het Game in the City, vindt de officiele en feestelijke lancering plaats van...

24 november 2011 was het zover:  dutchgamemusic.nl werd officieel gelanceerd, en wel op...

Zomermeeting DutchGameMusic in de DutchGameGarden aan het Neude.
Vanaf 14h30 (koffie) tot...

De allereerste DutchGameMusic Bandcamp album staat sinds 2 Juni 2013 online:
...

Google Ads