[verslag] Ari Pulkkinen op Buma Music in Motion

Buma Music in Motion,  hèt evenement over (innovatief) gebruik van muziek in media beleefde 24 Mei haar 2e editie. DutchGameMusic was natuurlijk ook aanwezig en maakte een compact verslag van de game-muziek-gerelateerde onderwerpen. Lees hier het verslag:

Buma Music in Motion opende met een keynote van Ari Pulkkinen, waarschijnlijk het meest bekend als componist en SoundDesigner van o.a. de Angry Birds saga. Daarnaast is hij met zijn Sound Design bedrijf 'AriTunes' verantwoordelijk voor de soundtracks van o.a. Dead Nation, Trine 2, Outland enz.
Zie hier een korte demoreel van Ari's werk Q1 2012:

Ari richtte zijn bedrijf Aritunes op in 2008, maar hij was toen al vele jaren actief op het gebied van gamemuziek. Hij noemt dat hij rond 1998 begon met tracker programma's op zijn Amiga en destijds actief was in de demoscene.
Hij is 5 jaar in-house audio director geweest bij FrozenByte Inc., maar wilde daarna toch graag zelfstandig verder en richtte zijn bedrijf op.
 Ari is altijd een liefhebber van games geweest en wordt over het algemeen 'the Audio Guy' genoemd.
Heel bescheiden noemt Ari dat hij in 2011 ook de Best Finnish Game Developer award mocht ontvangen.

Na de introductie over hemzelf, noemt Ari dat het belangrijkste doel bij 'muziek en audio branding voor games' bereikt wordt met unieke en vooral onvergetelijke muziek en sound design.
Als voorbeelden noemt hij de vocalen in Angry Birds, waarbij de gamedevelopers en Ari zelf opgenomen werden na een paar pintjes (noot van de redactie: dat is duur in Scandinavië!)
Ari demonsteert ter plekke een paar van zijn eigen stemmetjes en voor de kenners van Angry Birds is het dan ook een direct herkenbaar geluid!

Hij geeft als tip mee dat je zo goed mogelijk het design èn de designers moet leren begrijpen. Daarbij komen veel afspraken kijken, een zeer goede eigen planning en uiteindelijk, de belangrijkste tip: "keep it simple and have fun doing it!"

Volgens Ari heeft "The perfect game audio guy" een aantal eigenschappen, hij noemt:
"The perfect game audio guy: 
Loves games, knows games and plays games
Knows the tools
Knows how games are made
Has a good imagination"

Bij de StartUp van een nieuw project geeft Ari mee dat je altijd een aantal punten moet checken:
1 what is it about - waar gaat de game eigenlijk over? Wat is het verhaal, de sfeer, de wereld enz.
2 magnitude and platform(s) of the game - hier komen namelijk ook eventuele beperkingen uit voort en natuurlijk eventueel rekening houdend met toekomstplannen (andere platforms en compatibiliteit)
3 game style & feeling
4 what is required from the Audio department - Wordt er ook muziek en/of audio verwacht voor de trailer? Verantwoordelijk voor de vocalen? SoundDesign? Implementatie? Etc.
5 features and limitations (beware, these change during time)
6 budget - Ari geeft als voorbeeld een project met een totaalbudget van $ 5 miljoen voor een PS4 downloadable game (in wording) waar hij moet onderhandelen over de audio.
Ari stelt in principe geen budget per minuut muziek, zoals vaak bij film gebeurt, maar stelt een prijs (en/of percentage) pèr project, oftewel voor het totaalpakket
7 the schedule for audio production and game demo - planning!
8 choosing sound importing tools (wwise, fmod etc.) - de implementatie is een vac apart, maar als je dit eenmaal hebt aangeleerd heeft het vele voordelen.  Ari noemt dat hij hierdoor de totale controle over de mix behoudt in de uiteindelijke game! Daarnaast is het een mooi stuk service naar de game developer toe.

Challenges / uitdagingen
Ari ziet een aantal uitdagingen voor componisten game muziek, waarvan hij graag deelt:
"There are different methods for every game (there's no universal guide for the game industry). You always have technical limitations that you have to get acquainted to and there's always a lack of resources (in time, budget etc)"

Ari wil als uitsmijter nog een aantal gouden regels mee geven aan de bezoekers van Buma Music in Motion.
Rule nr. 1 noemt hij de unieke soundtrack, denk daarbij Cross genre en, zoals Ari zegt: "try something new!" Bovenal raadt Ari aan… kopieer niet de muziek(stijl) van Hollywood en gebruik akoestische instrumenten waar mogelijk.

Ari geeft verder aan dat èlke game een theme song nodig heeft, al is het maar in het menuscherm! En... Voorkom herhaling: "no music is sometimes better than some music.
Annoying unfitting or too repetitive music can destroy any good audio design!
"

In de pauze spreken we nog even met Ari, die ondertussen al van de Nederlandse pinten aan het genieten is, hij is er nog maar heel even en vertrekt nà het onderdeel "the Challenges of Composing for Games" direct richting het Nordic Games Festival, hij is daar in ieder geval nog mooi op tijd voor de feesten! : )

Foto-credits: Mike Breeuwer

|

Verwante artikelen

Buma Music in Motion (BMIM) is an event solely dedicated to the innovative use of music in media...

Buma Music in Motion,  hèt evenement over (innovatief) gebruik van muziek in media...

Music'n'Games in Rotterdam was een succes te noemen.
Foto's zijn terug te...

The Videogame Music Symposium: Play, Fans, Space on 13 September, 2011, was a true success! The...

24-11-2011, tijdens het Game in the City, vindt de officiele en feestelijke lancering plaats van...

Google Ads