[Review] Max Payne SoundTrack

Rockstar Games beschikt over een aantal van de meest succesvolle en legendarische game-titels. Grand Theft Auto, Red Dead Redemption en de waanzinnige reeks van Max Payne komen uit deze stal. Drie games die op game-muziek gebied belangrijke ontwikkelingen teweeg brachten, een stukje perspectief wat er belangrijk aan is:

Grand Theft Auto wordt gezien als een van de eerste games waar de (pop)muziek uit ònze wereld in de game-wereld zo'n aanwezige rol speelt [NB en voor veel extra verkopen van de muziek in onze wereld zorgde].
Red Dead Redemption is een juweel op het gebied van traditionele western muziek, perfect passend bij de game, maar ook nog eens een juweel op het gebied van de interactieve / reactieve muziek (zie de making of).
Wat is er nu zo interessant aan de muziek van Max Payne III dat DutchGameMusic er aandacht aan besteedt?

The Guardian besteedde namelijk ook speciale aandacht aan de SoundTrack van Max Payne III. Daarin vraagt games-recensent Keith Stuart zich af of Rockstar een nieuwe trend zet door een samenwerking aan te gaan met een rockband voor de SoundTrack van een game.

Het antwoord hierop is enigszins simpel, namelijk "nee", want pop-muziek en games gaan al lang terug en kennen een rijke gecombineerde geschiedenis. Anderszins is het antwoord: "misschien wel, ja".
Als je namelijk kijkt naar de ontwikkelingen van (met name indie) games met steeds meer samenwerkingen met indie-muziek, lijkt het uitnodigen van een vrij onbekende en behoorlijk underground band HEALTH, met ook nog eens nòg 'undergroundser' gast-artiesten een gewaagde zet, Rockstar zijnde.
Hoe dan ook resulteert het in zéér bijzondere gamemuziek, die in de game een uiterst geslaagde en unieke sfeer weet te creëren. De soundtrack is, los beluisterd, voor de gemiddelde film- en game-muziek liefhebber nu mogelijk nog wat ontoegankelijk en ook geen typische film- of game-achtige soundtrack, maar zal voor de mensen die het spel gespeeld hebben onlosmakelijk verbonden zijn aan de duistere, depressieve sfeer van Max en ook aan de spel-uurtjes die er aan deze game verbonden zullen zijn…



Wat als bijzonder lovenswaardig genoemd mag worden van een noise-punk band als HEALTH is dat zij, met eigenlijk weinig tot geen ervaring op het gebied van componeren in een context, bijzonder goed gas weten in te houden / terug te geven. Het is duidelijk dat zij niet alleen game-liefhebbers zijn, maar ook in-en-in goed weten wat wel en niet lekker werkt.
Dat gezegd hebbende is de muziek in haar interactiviteit met de gameplay nog steeds druk, manisch en hectisch genoeg om van gas in houden maar moeilijk te kunnen spreken!
De interactiviteit en het non-lineaire karakter van de muziek werken overigens volgens hetzelfde principe als in Red Dead Redemption, een techniek die we ook wel kennen als 'verticale re-orkestratie' of 'adaptive stem mixing'. Hierbij wordt, om de muziek te laten reageren op de acties van de speler, de song opgesplitst in aparte tracks met instrumenten en instrumentgroepen om vervolgens real-time gemixed te worden.



Het hergebruik van eerdere thematieken (en zelfs beats en drums) uit de Max Payne reeksen toont ook het respect van HEALTH voor de game-muziek boven hun eigen ego als band.

Terugkomend op 'wat er nu speciaal is aan deze soundtrack' is een parallel met de film 'There wil be blood' uit 2007 misschien wel gepast. De soundtrack van die film breekt ook nogal met de standaard met een film-compositie van Radiohead-gitarist Jonny Greenwood.
In (mogelijk) een zoektocht naar een unieke sound en soundtrack vindt Rockstar in HEALTH absoluut een stukje goud. Dat gecombineerd met de aanraders van bijvoorbeeld Ari Pulkkinen, Jason Graves en anderen om vooral nìet de Hollywood stijl te kopiëren, maar een eigen sound te ontwikkelen, maken de soundtrack van Max Payne III een belangrijk oeuvre.



Voor meer informatie over het tot stand komen van de SoundTrack en de band HEALTH, zie ook: http://www.rockstargames.com/newswire/article/33041/max-payne-3-soundtrack-details-official-album-featuring-music-by.html

In het Payne magazine wordt overigens ook speciale aandacht gegeven aan de soundtrack van Max Payne III èn de stem van Max Payne, namelijk ingesproken door James McCaffrey. Lees over het Payne magazine hier: http://www.pu.nl/power/payne-magazine-hier
|

Verwante artikelen

In de context van 'Een geschiedenis van de Game Muziek' verdient pop muziek...

Het, vele awards winnende, spel Red Dead Redemption staat ook bekend om de grandiose soundtrack...

Het Metropole Orkest speelde als eerste in Nederland met bekende en bijzondere, muzikale gasten...

Luister hier naar een playlist samengesteld uit muziek van Nederlandse Game Componisten.

5 november 2011 wordt geschiedenis geschreven. De respectabele, Londense Royal Albert Hall zal...

Google Ads