CARGO COMMANDER - het verhaal achter de muziek

Cargo Commander is de eerste game van het bedrijf Serious Brew dat gevormd wordt door twee ex-medewerkers van Triumph Studio; Daniel Ernst (art, experience design) en Maarten Brouwer (code, design). Cargo Commander wordt een downloadable action arcadegame voor PC en Mac en zal begin 2012 uitkomen.

Het audioteam bestaat uit Max Sombroek (sound design), Joeri de Graaf (muziek), Rex Adriaansz (muziek) en Erik Dost (mixage).

De game gaat over een working class hero, ‘the Cargo Commander’, die zijn weg terug naar huis moet verdienen door zoveel mogelijk verloren cargo te verzamelen in de ruimte. Een gevoel van heimwee is het centrale thema in de game. Zo heeft de Cargo Commander een huisje ver van huis gecreëerd door zijn Home Container op te leuken met gordijntjes en herinneringen aan zijn gezinnetje op aarde.


Denk hierbij aan de bestuurderscabine van een trucker die versierd is om zo de lange periode dat hij weg van huis is dragelijk te maken. Zowel de Home Container als de soundtrack die daar speelt vormen een baken van veiligheid - zowel voor de Cargo Commander als voor de speler.

Misha Velthuis werd gevraagd om een soundtrack te schrijven voor de Home Container. Hierin moest het heimwee gevoel van de hoofdpersoon terugkomen. Dit werd bereikt door een country achtige song die in schril contrast staat met al het andere geluid. Deze song is een soort baken in de game zodat de Cargo Commander zijn Home Container altijd weer weet terug te vinden.

Via Misha Velthuis kwam Max Sombroek in beeld. Hij was net met een paar andere studenten op de HKU een audiobedrijf gestart. Door veel overleg en experimenteren proberen alle partijen tot het beste resultaat te komen. Omdat de game nog verder ontwikkeld wordt is er veel ruimte om het een en ander uit te proberen. Er wordt naar gestreefd om de sound FX en composities zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

De Cargo Commander is een jutter van waardevol ruimteschroot. Om de zoveel tijd docken er wrakcontainers aan zijn thuiscontainer waarna hij deze als Cargo Commander dient te betreden om zoveel mogelijk containers met waardevolle spullen te verzamelen. Hoe verder hij van zijn Home Container raakt hoe langer zijn weg terug is. Daarbij wordt de Homesick Blues uit de Home Container steeds minder hoorbaar en nemen de dreigende drones die klinken in de wrakcontainers de overhand.

De drones zijn opgebouwd uit bewerkt materiaal van de Homesick Blues, aangevuld met diverse synths en opgenomen geluid afkomstig van zoveel mogelijk rommel. Ze zijn samengesteld om auditief aan te sluiten bij de diverse containers die in het spel voorkomen. Zo zijn er o.a. drones voor een industriële omgeving, een (verlaten) kantoorruimte en de ruimte zelf (waar geen geluid mogelijk is maar in deze game uiteraard wel).

Alle audio in de game wordt verzorgt door Doppler FX & Music, een studentencollectief van de HKU. Binnen afzienbare tijd willen zij een doorstart maken als professioneel audiobedrijf voor mediamuziek, sound design en postproductie.

De teaser is te bekijken op: http://www.youtube.com/watch?v=B-228SKFc9U
Je kunt Cargo Commander liken op: www.facebook.com/seriousbrew
Development blog : seriousbrew.blogspot.com
Doppler FX & Music website: doppler.hku.nl

Tekst: Daniel Ernst, Joeri de Graaf, Max Sombroek.

|

Verwante artikelen

Nineyards Audio (voorheen Doppler) ontwikkelde en produceerde alle audio voor deze game.
...

Het Metropole Orkest speelde als eerste in Nederland met bekende en bijzondere, muzikale gasten...

Luister hier naar een playlist samengesteld uit muziek van Nederlandse Game Componisten.

5 november 2011 wordt geschiedenis geschreven. De respectabele, Londense Royal Albert Hall zal...

GamesFM is o.a. een radiozender met 100% Game-...

Google Ads